سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیویورک

نیویورک در منطقه ‌ی شمال شرقی آمریکا واقع شده است. این شهر که به سیب بزرگ آمریکا مشهوره، خونه ‌ی بیش از هشت میلیون نفره و سالانه بیش از پنجاه میلیون توریست رو به خودش جذب می‌ کنه. از زمان ورود مستعمره ‌نشین ‌ها در سال 1624، نیویورک هم با موجی از مهاجرانی که به دنبال امید و آزادی به این شهر اومدن، شکل گرفت.

هر یک از این مهاجرین، فرهنگی متفاوت داشت که فرهنگ، سنّت‌ و آداب و رسوم نیویورک رو تحت تأثیر قرار می ‌داد. امّا چیزی که نیویورک رو ساخت، رؤیاهاشون بود‌؛ شهری که مثل اون پیدا نشه. نیویورک نه تنها با دورنمای شهری زیبا و خارق العاده ‌اش، خطِّ افق آسمان را تحت تأثیر قرار داده، بلکه بر گوشه ‌گوشه‌ی جهان هم تأثیراتی گذاشته است. به نظر می ‌سد نقطه‌ نقطه‌ی خیابونای نیویورک، تداعی کننده‌‌ ی بخشی از مستند، فیلم یا آهنگیه که قبلاً دیده یا شنیده باشید. ساختار شطرنجی و ساده ‌‌‌‌ی خیابونای نیویورک سبب شده که گردشگری با پای پیاده، با تاکسی یا مترو توی این شهر همیشه، آسون و پرطرفدار باشه، یا به اصطلاح، نیویورک شهری باشه که هیچ‌ وقت نمی ‌خوابه! خیلی از ساختمونای نمادینِ سیبِ بزرگ در مرکز شهر، یعنی منهتن قرار دارن. ساختمون «امپایر استیت» با سبک معماری «آرت دکو»یکی از زیباترین و مجلل ‌ترین برج‌ هاییه که تا به ‌حال ساخته شده. با این‌ که الان دورنمای شهری دورِ این برج رو گرفته، امّا منظره‌ ی شهر از طبقه‌‌ی 102 دُرُست، به اندازه ‌‌ی زمانی که برای اولین بار در سال 1931 ساخته شد، مهیِّج و زیباست!

نیویورک همیشه شهری بوده که توی اون، هر وقت برای موندن اراده کنی، مشکلی نداری! مرکز راکفلر که به ‌عنوان شهری رؤیایی در نیویورک شناخته می ‌شد، در زمان رکود بزرگ اقتصادی ساخته شد. در حال حاضر این مرکز، همچنان محلّی برای رشدِ خلاقیّت و الهام‌ بخشیه؛ و حتّی منظره ‌هایی زیباتر و مهیِّج ‌تر از مناظر شهری داره. ترمینال گراند سنترال از دیگر جاذبه ‌‌های گردشگری شهر نیویورک است. با ورود به سالن اصلیِ ترمینال، صدای مردمی که در حال گفت ‌وگو هستن در سرتاسر سالن شنیده می ‌شود.

شهر نیویورک، سرزمین آزاد و دروازه ‌ی اصلی ورود به آمریکا است؛ نیویورک کماکان شهر زیاده ‌رَویه، شهری که گردشگران در اون تا می ‌تونن خرید می ‌کنن‌‌. این شهر، بهشتِ علاقه ‌مندان به خریده؛ خیابون پنجم نیویورک، مرکز خرده ‌فروشی جهانه، خیابونی که ویترین‌ فروشگاه ‌هاش، همیشه پر و چشم نوازه. میدان تایمز، یکی از جذّاب ‌ترین جاذبه ‌های گردشگری دنیاست. میدان تایمز در تقاطع خیابان برادوِی و خیابان هفتم قرار گرفته. توی این میدان می‌ شه بلیط ‌های تئاتر برادوی رو به ‌صورت نیم بها تهیّه کرد.

نیویورک فضاهای سبز زیادی داره، امّا هیچ ‌کدوم به اندازه ‌ی پارک مرکزی معروف نیستن. این پارک حدوداً 850 هکتاری، شبکه ‌ای از فضاهای سبز و دریاچه‌ هایی زیباست‌‌. پارک مرکزی جاییه که اهالی نیویورک اون رو برای استراحت، قرارهای عاشقانه و به رُخ کشیدنِ توانایی ‌های خاصّشون انتخاب می‌ کنند. در طول چند دهه، پارک مرکزی، به‌ دست بسیاری از اهالی شهر، تغییرات زیادی کرده؛ وسعتش بیش ‌تر و بخش زیادی از سرمایه ‌اش برای جمع کردنِ برخی از بزرگ ترین آثار هنریِ جهان صرف شده است. در حال حاضر، عموم مردم می ‌توان از بخش‌های زیادی از این آثار هنری دیدن کنن. موزه‌ ی هنرهای متروپولیتن گنجینه ‌ای بسیار بزرگ از آثار تاریخی و بسیار ارزشمند از سراسر جهان داره که قدمت برخی از انها به 5000 سال می ‌رسد. برای سفر به نیویورک باید از پرواز های خارجی استفاده کنید کی سفر ارائه دهنده ی پرواز خارجی مثل پرواز تهران استانبول ، پرواز تهران نجف ، پرواز تهران مسقط ، پرواز تهران تفلیس ، پرواز قشم مسقط و ... است.

موزه ‌ی گوگنهایم، توسّط معمار بزرگ آمریکایی، فرانک لوید رایت، طرّاحی شده و ساختاری مارپیچ داره؛ توی این موزه، مجموعه ‌ای از آثار هنری قرن 20 و 21 روی دیوارها و در امتداد هم به نمایش دراومدن. گردشگرانی که به نیویورک سفر می‌ کنن، اکثر مواقع نگاهشان به سمت آسمون و به ساختمان ‌ها و برج‌ های بلند و زیبا جذب می شه، امّا بعد از حملات 11 سپتامبر سال 2001 به مرکز تجارت جهانی و فروریختن برج‌‌ های دوقلو، نگاه گردشگران از آسمان به زمین دوخته می شه و موزه و یادبودِ برج‌ های دوقلو که برای یادبود 3000 نفری که در تاریک ‌ترین روزهای ماه سپتامبر جون خودشان رو از دست دادن، توجّه اونا رو جلب می ‌کند. بیش از 800 زبان در نیویورک استفاده می ‌شه، امّا هیچ ‌چیز مثل محلّه‌ های شهر نمی‌ تونه این تنوّع زبانی رو نشون بده.

محلّه‌‌‌‌‌‌ ی ایتالیای کوچک، تمام طعم ‌ها و رایحه ‌های ایتالیا را تنها تو چند خیابان جمع کرده و منطقه ‌‌ی سوهو بسیاری از افراد ثروتمند و پول ‌دار رو از سراسر دنیا به سمت خودش کشانده. چند خیابان این ‌طرف‌ تر، دهکده‌‌ ی گرینویچ قرار داره‌‌. توی این دهکده سبک معماری قدیم کافه‌ ها و رستوران‌ ها حفظ‌ شده، بعضی از هنرمندانی بزرگ مثل باب دِیلِن برای اولین بار ترانه‌ هایشان را قبل از تبدیل‌ شدن این مکان‌‌‌‌­ ها به نمادهای آمریکا، اینجا اجرا کردن. یک ‌کم این ‌طرف ‌تر هم روستاها قرار دارن‌‌.