سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استانبول شهری مدرن با تاریخی کهن

قدمت این شهر به ‌اندازه ‌ی تپه‌ هاست. جمعیت آن تا اندازه‌ ی زیادی مسلمان هستند و رسانه ‌های مد بین ‌المللی آن را شیک ‌ترین شهر روی کره ‌ی زمین نام نهادند. در نقطه ‌ی اشتراک اروپا و آسیا، شهر ترکی، استانبول تولدی دوباره ‌ی کامل را تجربه می‌ کند. گرد زوال و نیستی که روزی بر این شهر تاریخی نشسته بود حال تماماً باانرژی، نوآوری و بازسازی جایگزین شده است. بزرگ ‌ترین شهر ترکیه اکنون رستوران، بار و گالری‌ های بیشتری نسبت به مسجد های عثمانی زیبا که دلیل شهرت این شهر است، دارد. صرف ‌نظر از استعداد های خیابانی نوظهور آن، استانبول یک شهر ساحلی باقی می ‌ماند با سفری به تنگه‌ ی باسفرس به ‌وسیله ‌ی قایق که یک ‌راه عالی برای شاداب شدن است. باسفرس، استانبول را به دریای سیاه وصل می ‌کند که در یک سمت آن آسیا و در سمت دیگر اروپا قرار دارد. کی سفر ارائه دهنده ی تور ترکیه ، تور استانبول ، تور ازمیر ، تور کوش آداسی ، تور بدروم  ، بلیط ارزان هواپیما و بلیط هواپیما چارتر و... است که با استفاده از ان می توانید به این شهر سفر کرده و لذت ببرید.

این شهر پر از معماری ‌های چشمگیر عثمانی و بیزانس است، اما یک شاهکار هنری از بقیه سر است، ایاصوفیا. سابقاً بزرگ ‌ترین کلیسای جهان مسیحیت بوده، سپس این ساختمان مجلل گنبدی شکل، در قرن پانزدهم تبدیل به مسجد شده و در حال حاضر مشهورترین نماد این شهر است. منطقه ‌ی بازاری رنگارنگ و پرهرج و مرج استانبول تا زمان امپراتوری بیزانس نبض حیاتی شهر بوده است. درحالی‌که در دالان ‌های پرپیچ ‌و خم بازار قدم برمی ‌دارید و بر سر قیمت چانه می‌ زنید، عطر دارچین و میخک در اطرافتان می ‌پیچد. مردم استانبول بیش از هر چیزی به غذا خوردن علاقه دارند. یکی از بهترین کباب‌ های دنیا و غذاهای دریایی تازه ‌ی معروف را در آنجا می ‌توانید بخورید.

استانبول شهری است که تاریخ و فرهنگ خوبی دارد و این دو را به‌گونه ‌ای ترکیب کرده که تبدیل به یک شهر پرهیجان شده و برای گردشگران سراسر دنیا پیشنهادات زیادی دارد. این شهر در دوره نوسنگی بناشده و امروزه یک شهر مدرن است که با مساجد، کلیساهای مستطیلی شکل و بازارهای قدیمی ‌اش، هنوز هم به میراث تاریخی ‌اش وفادار مانده است. استانبول بین شرق و غرب واقع‌ شده و بزرگ ‌ترین شهر ترکیه است که زیبایی و جذابیتش برای همه ‌ی گردشگران جالب ‌توجه است. در اینجا نگاهی به جاذبه‌ های گردشگری برتر استانبول خواهیم داشت:

برج گالاتا

این برج با 219 فوت ارتفاع، بر افق مریی استانبول مشرف است و مناظر بسیار زیبایی از این شهر قدیمی و محیط اطراف آن در اختیار ما می‌ گذارد. برج سنگی قرون ‌وسطا که به برج مسیح معروف است، در زمان ساختن یعنی سال 1348، بلندترین ساختمان استانبول بوده است. این برج در طول چندین قرن بهبود یافته و در یک دوره‌ ی زمانی به‌عنوان برج دیده‌ بانی برای تشخیص تیراندازی ‌ها استفاده می‌ شده است. امروزه نواحی بالایی آن ‌یک رستوران و کلوپ شبانه دارد که دسترسی به هر دو، از طریق آسانسور این ساختمان 9 طبقه امکان‌پذیر است و چشم ‌اندازهای بسیار زیبایی دارد.

موزه ‌ی باستان ‌شناسی استانبول

یکی از مهم ‌ترین موزه ‌های ترکیه، موزه‌ ی باستان‌ شناسی استانبول است که در سه ساختمان مجزا واقع ‌شده و بیش از یک‌ میلیون اشیا از تمدن ‌های جهان را در خود جای ‌داده است. این موزه در سال 1891 ساخته ‌شده و اولین موزه‌ ی ترکیه بود و درجایی بناشده که سابقاً محوطه پارک‌ های بیرونی کاخ توپکاپی بوده است. این موزه هزاران صنایع‌ دستی گران ‌بها ازجمله تابوت دان اسکندر بزرگ را شامل می ‌شود.

کلیسای کرا

ممکن است که کلیسای کرا برای توریست ‌ها کمی بدمسیر باشد اما گردشگران بر این باورند که هنر رومی ارزش این ‌همه تلاش برای رسیدن به آنجا را دارد. گچ ‌بری‌ ها و موزاییک ‌های زیبا، زندگی مسیح و مادرش مریم را به نمایش می‌ گذارند. اگر به دوران شاهنشاهی کنستانتین بازگردیم، کرا در سال‌ های اولیه ‌اش یک صومعه بوده؛ چند قرن بعد تبدیل به یک مسجد شد و در سال 1948 به موزه تغییر پیدا کرد.

آب ‌انبار باسیلیکا

آب‌ انبار باسیلیکا از قرن ششم که به دستور امپراتور رومی، جاستینیان اول ساخته شد، آب ساکنان استانبول را تأمین می‌ کرده است. گردشگرانی که ازآنجا دیدن می ‌کنند، محو تکنولوژی رومی‌ های قدیم در ساخت عجایب معماری می‌ شوند زیرا نسبت به آن دوران بسیار پیشرفته بوده است. این آب ‌انبار که به قصر سونکن (فرورفته) هم معروف است، یکی از مکان ‌هایی است که در فیلم ‌های «از روسیه با عشق» و «جیمز باند» که در سال 1963 ساخته‌ شده، از آن استفاده‌ شده است.

کاخ دلماباغچه

شیک، باشکوه و زیبا تنها بعضی از صفاتی هستند که می‌ توان برای وصف کاخ دلماباغچه بکار برد. این کاخ در مقایسه با کاخ ورسای و در قرن نوزدهم با استفاده از 14 تن ورق طلا ساخته ‌شده است و همچنین فریبنده‌ ترین قصر ترکیه با ترکیبی از معماری سنتی عثمانی و سبک‌ های اروپایی نوکلاسیک، باروک و روکوکو است. این کاخ از سال 1856 تا 1924، محل زندگی شش سلطان بوده است و محیط آن بسیار زیباست. این کاخ در نوار ساحلی بسفروس ساخته‌ شده است.

مسجد سلیمانیه

گردشگرانی که به مسجد سلیمانیه می ‌آیند، می‌گویند زیبایی و آرامش اینجا به آن ‌ها یک نوع حس امید بخشی معنوی می ‌دهد. این مسجد در سومین تپه ‌ی استانبول واقع ‌شده و در سال 1550 توسط سلطان سلیمان بزرگ ساخته ‌شده است. این مسجد بسیار مجلل بوده و ترکیبی از بهترین معماری ‌های اسلامی و بیزانسی است. باگذشت چندین سال، مسجد تا حد زیادی آسیب دید؛ ازجمله در جنگ جهانی اول که از باغ به‌ عنوان انبار اسلحه استفاده می ‌شد و در آن انفجار رخ داد.

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی یکی از جاذبه ‌های استانبول است که حتماً باید از آن دیدن کرد. این کاخ، تاریخ و مناظر زیبا را به‌گونه ‌ای ترکیب کرده که به‌ صورت تجربه ‌ای که گریزی از آن نیست نمود پیداکرده است. این قصد که مربوط به قرن پانزدهم است، بر روی یک تپه واقع ‌شده و بر دریای مرمره، بسفروس و خلیج شاخ طلایی مشرف است. این کاخ، زمانی محل زندگی رسمی سلاطین امپراتوری عثمانی و جایگاه دولتمردان ترک بوده اما امروزه تبدیل به موزه شده است. گردشگران می‌ توانند نگاهی به اتاق ‌های حرم که محل کار دولت بوده و آشپزخانه‌ های قصر که کلکسیون بزرگی از ظروف چینی است و خزانه ‌داری که کلکسیون جواهرات و ساعت است، بیندازند.

مسجد آبی

مسجد آبی در اوایل قرن هفدهم ساخته شد و امروزه هنوز هم محل عبادت و پرستش است. این بدان معناست که گردشگران باید زمان ‌بندی بازدیدشان دقیق باشد، زیرا در زمان نمازهای روزانه‌ ی پنج‌ گانه ‌ی مسلمانان، گردشگران نمی ‌توانند از مسجد دیدن کنند. همه‌ ی بازدیدکنندگان باید کفششان را دربیاورند وزنان باید موهایشان را بپوشانند. مبلغ کمی هم برای بازدید از گنجینه ‌های گران ‌قیمت آن در نظر گرفته‌ شده که شامل 20 هزار کاشی سرامیکی به شکل گل لاله و 200 پنجره ‌ی شیشه منقوش است که طرح ‌های پیچیده ‌ای دارند. این مسجد که توسط سلطان احمد ساخته‌ شده، نامش را از کاشی ‌های آبی گنبد و سطوح بالایی فضای درونی ساختمان گرفته است.

هاگیا صوفیا

هاگیا صوفیا یکی از خانه‌ های عبادت بود که در طول چندین قرن به چندین مذهب به‌ خوبی خدمت کرده است. هاگیا صوفیا در ابتدا کلیسای ارتدکس شرقی یونانی بود که در سال ساخت آن یعنی سال 537 ، خانه پادشاه استانبول بوده است. در قرن دوازدهم، حدود شش دهه کلیسای کاتولیک رومی بود. در سال 1453 تبدیل به مسجد شد و تا سال 1935 به همین صورت بود و در همان سال به ‌عنوان موزه بازگشایی شد. اینجا زمانی بزرگ‌ ترین کلیسای جامع دنیا و همچنین یک منبع الهام برای دیگر مساجد ازجمله مسجد آبی بوده است. بخش عمده‌ ی شهرت این کلیسا به خاطر موزاییک ‌هایش است که تصویری از ادیان مختلف به نمایش می‌ گذارند.