سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لندن، روایتگر انگلستان

لندن، در جنوب شرقی انگلستان، در درّه ‌یتیمزواقع‌ شده است .

پایتختِ انگلستان که بیش از 8 میلیون نفر جمعیت رو توی خودش جا داده و صدها سال یکی از مراکزِ مهم مالی، آموزشی و فرهنگی توی دنیا بوده است.

انگلستان، موهبت ‌های زیادی به جهان عرضه کرده که از بین اون ‌ها ادبیات و زبانِ غنیِ انگلیسی، مهم ‌‌ترین و ارزنده ‌‌ترین دست آورد است.

اگر در دنیا شهری وجود داشته باشد که تاریخش روایتگر ساگا یا سرگذشتِ خاندان سلطنتی باشد، بدون شک اون شهر لندنه.

اگرچه بر اساس برخی از نشانه‌ ها، آثار و بقایای باستانی، تاریخِ لندن به عصر برنز می ‌رسد، امّا اولین باری که اسمِ این شهر در منابع تاریخی ذکر شد، مربوط به عقب ‌نشینی رومی ‌ها از بریتانیا در قرن پنجم میلادی است. در دورانِ قرون ‌وسطی یا قرن یازدهم میلادی، لندن به یکی از شهرهای تجاریِ بزرگ و توسعه ‌یافته ‌ی اروپا تبدیل شد،دقیقاً مصادف با تاریخی که ویلیام فاتح برج لندن رو ساخت؛ برجی که بنا بود یکی از وحشتناک ‌‌ترین زندان‌ های لندن بشه.

این شهر، پر از ساختمان ‌های نمادینِ. تاور بریج یکی از همین ساختمون ‌هاست؛ این پل، یکی از برجسته ‌‌ترین و مشهورترین پل ‌های نمادین لندنه، پلی که یادمانِ گسترش سریع شهر در طولِ انقلاب صنعتی انگلستان به شمار می رود.کمی بالاتر از رود تایمز، صدایِ ناقوس ساعت بیگ ‌بن در ساختمان پارلمانِ بریتانیا، هر ساعت یک‌ بار، توی سرتاسر شهر طنین ‌انداز می ‌شود.

کاخ باکینگهام، یکی معروف‌ ترین کاخ ‌های دنیا و اقامتگاه رسمی ملکه الیزابته. این کاخ، یکی از جاذبه ‌های گردشگری محبوب تویِ لندنه که گردشگران می‌ تونن با تور کوتاهی از اتاق ‌های مجلل و باغ‌ های چشم‌ نوازش دیدن کنند‌.

 

کمی اون‌طرف ‌‌تر، کاخ کنزینگتون قرار داره که توی تمام طول سال برای بازدید عموم آزاده. این کاخ و باغ ‌های اطرافش محل زندگی پرنسس دیانا و شاهزاده چارلز بودند. اخیراً هم چند میلیون پوند صرف بازسازی این عمارت شده است.

از دیگر اموال موروثیِ پادشاهی بریتانیا، پارک ‌های سلطنتی لندن است. این پارک ‌ها در قدیم شکارگاه ‌های شخصی خانواده ‌ی سلطنتی بودند، امّا در حال حاضر عمومِ مردم می ‌توانند از آن‌ها استفاده کنند‌.

درمجموع هشت پارک سلطنتی وجود داره که بسیاری‌ از آنها در  مرکز لندن، در نزدیکی کاخ‌ های سلطنتی و سایر بناهای تاریخی لندن قرار دارند.

پارک سبز و پارک ست ‌جیمز درست در کنار کاخ باکینگهام، بنای ادمیرالتی‌ آرچ و خیابان مال قرار دارند.

هاید پارک که دریاچه‌ ی مصنوعی سرپنتاین توی اون قرار داره، شاید معروف ‌‌ترین پارک سلطنتی لندن باشد. در طرف دیگه‌ ی باغ کنزینگتون هم یک مجموعه‌ ی فضای سبز زیبا و چشم ‌نواز قرار دارد. بنای یادبود آلبرت هم در انتهای شمالی باغ ‌‌های کنزیکتون واقع ‌شده و مجسمه‌ های برنزی زیبایی در سرتاسر مسیر به سمت رویال آلبرت ‌هال، به تماشای رهگذرها نشستن. اینسالن، یادآور عشق غیرقابل وصف ملکه ویکتوریا به همسرش، پرنس آلبرته.

خیلی از داستان‌ های لندن، از کلیساها شروع می شن؛ امّا هیچ‌ کدام از این کلیساها، به‌اندازه ‌ی کلیسای وست مینستر مهم و چشم‌ گیر نیستن. این کلیسا جاییه که پادشاهان و ملکه‌ ها تاج‌ گذاری کردن، ازدواج کردن و حتّی به خاک سپرده شدند.

لندن توی آتش ‌سوزی بزرگی که در سال 1666 اتفاق افتاد، به ‌طور کامل ویران شد، امّا بعد تماماً بازسازی شد؛ کلیسای جامع سنت پل هم زیباترین بناییه که در حین این بازسازی ساخته ‌شده.

انتهای غربیِ مرکزِ لندن، خودش داستان دیگه ‌ای داره. تو این نقطه از شهر، خیابان ‌ها با ساختمان ‌های قدیمی و باستانی پوشیده شدن که چشم ‌انداز مورد علاقه‌ی خیلی از مردمِ. توی طول روز، خیابان‌ ها و کافه‌ ها پر از هیاهو و همهمه‌ ی خریداراست و شب ‌ها، بارهای خیابان کارنابی، پر از مشتریاییه که از نوشیدنیِ قبل از نمایششان لذّت می ‌برند. اینجا یکی از بزرگ ‌ترین مراکز تئاتر دنیاست! توی این منطقه گاهی به شما این حس دست می ‌دهد که انگار توی یک بازار انحصاری قدم می ‌زنید؛ خیابان کاونتری، میدان ‌‌ترافالگار و تقاطع پیکدیلی سِـرکِـس همگی از جاذبه ‌های نزدیک به هم منطقن.

مناطق مدرن و تازه‌ترِ لندن داستانی جداگونه ‌ای دارند، فروشگاه‌ ها و مغازه‌ های خیابان پورتوبلو واقع در منطقه ‌ی ناتینگ هیل، هزاران بازدید کننده داره؛ به‌ویژه بازار عتیقه ‌ای که شنبه‌ ها توی اون برپا می ‌شه. شهرک کمدن تاون هم 6 بازار معروف داره که توی تمام هفته بازن و مشتری ‌ها توی اون ‌ها مشغول خریدن. توی خیابان‌ ها، کانال و ایستگاه‌ های تاریخی این شهرک هم بساط دست فروش‌ ها به راهه.

لندن شهری است که نه تنها داستان خودش، بلکه داستان بشریت را هم روایت می ‌کند. موزه ‌ی بریتانیا، یکی از بهترین موزه‌ های دنیاست که گنجینه ‌ای از هزاران سال تاریخ را در خودش حفظ کرده؛ در این گنجینه ‌ی فوق ‌العاده بیش از 7 میلیون اثر تاریخی، باستانی و معاصر نگهداری می ‌شوند. این موزه هر هفت روزِ هفته بازه و بازدید از آن هم کاملاً رایگان است.چشم لندن که ارتفاعش به 400 فوت می ‌رسد به شما این امکان رو می ‌دهد تا به ‌راحتی و در کمال آرامش، نمای 360 درجه ‌ایِ شهر لندن رو تماشا کنید؛ این چرخ و فلک اون‌ قدر آروم حرکت می‌ کنه که یک ‌بار دور زدنش 30 دقیقه طول می‌ کشد.از داخل کابین‌ های این چرخ و فلک می‌ شه لندنِ قدیمی و بعضی از جدیدترین سازه ‌های شهر رو دید.

لندن همواره شهری بوده که به گذشته و آینده به‌ طور یکسان نگاه می ‌کنه. از گذشته تا زمان حال، زیرساخت ‌ها و خطِّ افق یا کرانه ‌ی شهر، همواره صفحه ‌ای جدید از تاریخ رو ورق زدن؛ این دقیقاً همان چیزیه که هر داستان خارق ‌العاده ‌ای باید انجام بده.