سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لس آنجلس

 

لس ‌آنجلس، در نوار غربی ایالات ‌متحده و در کالیفرنیای جنوبی قرار داره؛ این شهر خانه ‌ی بیش از 18 میلیون نفره. لس ‌آنجلس از مجموعه ‌ای از شهرهای بزرگ تشکیل ‌شده که از کوه‌ های خشک سانتا مونیکا فراتر رفته و به اقیانوس آرام می‌ رسد .

آفتابِ درخشانِ لس ‌آنجلس، صنایع تفریحی ‌اش و آغوش بازش برای افراد و ایده ‌های جدید، این شهر رو به آهن ‌رُبایی برای افراد رؤیاپرداز بَدَل کرده. بسیاری از اونایی که رؤیاهاشون به واقعیت پیوسته، ازجمله والت دیزنی و جان پاول پتی، ثروت خودشان رو به این شهر آوُردن تا لس‌آنجلس رو به یکی از پایتخت ‌های فرهنگیِ بزرگِ دنیا تبدیل کنند‌.

مرکز شهر لس ‌آنجلس مرکز تجارت جهانی که برخی از ظریف ‌ترین نمونه ‌هایِ معماریِ داخلیِ آمریکایی رو توی خودش جا داده. این بخش از شهر، زادگاهِ خودِ شهر هم هست! توی خیابان اولیلویا که درواقع یکی از قدیمی ‌ترین مناطق به‌جامانده ‌ی شهره، قدم بزنید تا کمی هم از رنگ و بوی مکزیک قدیم لذّت ببرید.

 

کمی اون‌طرف ‌تر از خیابان اولورا، ایستگاه قطار اتحادیه قرار داره که یکی از بزرگ ‌ترین ایستگاه‌ های جهان است. اگر اینجا کمی حسِّ دژاوو بهتون دست داد، نگران نشید! این ایستگاهِ قطار در بیش از 30 فیلمِ پرهزینه‌ ی تاریخ سینما ازجمله فیلم ‌های پرل ‌هاربر و دونده بر روی تیغه (Blade Runner) به تصویر کشیده شده.

 

آرام‌ آرام به سمت جنوب حرکت کنین، جایی که لیتل توکیو قرار داره و به افراد محلّیش جی ‌تاون می‌ گن. لیتل‌ تاون پر از معابد و نمایشگاه ‌های نقاشی و موزه های بودایی است. وقتی آنجایید، حتماً یکم سوشیِ تازه هم امتحان کنین! اینجا جاییِ که برای اولین بار سوشیِ کالیفرنیارو ابداع شد.

نیم مایل دورتر در غربِ شهر، سالن موسیقی والت دیزنی قرار داره. این شاهکار بی ‌نظیر فولادی که ظاهری شبیه به قطعه‌ های موسیقی‌ ای داره که در باد رها شدن، محلِّ برگزاری ارکستر فیلارمونیک لس‌ آنجلس است. با تاکسی به موزه ‌ی هنر شهر لس‌ آنجلس برید. مجموعه ‌ی بی‌ نظیر و صد پارچه‌ ی این موزه، از آثار هنری اعصار مختلف از زمانِ کلاسیک تا عجیب‌ ترین هنر خیابانی تشکیل ‌شده.

درست کنار این موزه، گالری متفاوت دیگری وجود داره. توی موزه ‌ی لابری ‌تارپیتس و جورج سی ‌پیج، بقایای کشف ‌شده‌ی پستانداران، حشرات و گیاهان به ‌طور مداوم مورد بررسی قرار می ‌گیرد و بار دیگر به زیر آفتاب کالیفرنیا آوُرده می‌ شن. کمی به‌ سمت غرب، در مسیر بلوار ولشایر، بوی پول جای بوی حفره ‌های قیر رو می ‌گیرد. به رودیو درایو در قلب بورلی ‌هیلز خوش ‌آمدید! اینجا گران ‌ترین و اختصاصی ‌ترین مرکز خرید دنیا است! برای لذّت بردُن از مرکز خرید رودیو درایو، لازم نیست ستاره باشین! بسیاری از افراد به نگاه کردن به ویترین‌ مغازه ‌ها هم راضی ‌ان.

امّا بلینگ تنها چیزی نیست که بورلی ‌هیلز داره. فقط یک یا دو خیابان اون ‌طرف‌تر، دنیایی از بلوارهای پردرخت و خانه ‌ها و باغ ‌های باورنکردنی منتظر شماست! به سمت شمال که‌ هالیوود در آن قرار داره، برین. جایی که قلب صنعت سرگرمی دنیاس. ستاره ‌ی سینماییِ مورد علاقه‌ ی خودتان رو توی پیاده ‌روی مشاهیر‌ هالیوود پیدا کنین و فیلمی در تئاتر چینی گرومان که معروف ‌ترین تئاتر سینمایی جهانه، ببینید.

 

در قسمتِ هیجان ‌انگیزترِ لس ‌آنجلس، یعنی ‌هالیوودِ غربی، پیاده ‌روی کنین. ‌هالیوود غربی بهشتِ هنرمندان و طرّاحان مُده. هنگام عصر به سمت غروب آفتاب، به مرکز شهر لس ‌آنجلس برین. اینجا جاییه که کلوپ‌ های رؤیایی مثل وایبرروم و ویسکی قوقو قرار دارن. پارک گریفیث، بزرگ ‌ترین و آزادترین پارک شهریِ آمریکاست. توی این پارک که در دامنه ‌ی کوهِ ‌هالیوود قرار داره و چشم‌ اندازهای زیبایی از لس‌آنجلس رو به نمایش گذاشته، می‌ توانید رصدخانه‌ ی گریفیث رو پیدا کنین. ورود به این پارک که در زمین‌ های اهداییِ صاحبِ معدنِ معروف به‌ نام گریفیث جی گریفیث ساخته ‌شده، بنا به خواسته ‌ی اهدا کنندش رایگانه.

استودیوی یونیورسال، قدیمی ‌ترین استودیوی فیلم آمریکاییِ که پیوسته به فعّالیّت خودش ادامه داده. این استودویو، تِمی پارک مانند داره که بر اساس فیلم ‌های فانتزی و برنامه‌ هایِ تلویزیونیِ محبوبِ ساخته‌ شده. بااین ‌وجود، جذابیت اون به تورِ گشت استودیوییِ که هکتارها زمینِ صدابرداری و پشت‌ صحنه ‌ها رو دربر می گیره. اگر حینِ تور حسِّ دژاوو به شما دست بده جای تعجّب نیست! برخی از قسمت ‌های این استودیو تاکنون درصحنه ‌های فیلم ‌برداری بسیاری، در ده ‌ها فیلم به تصویر کشیده شده و امروزه نیز همچنان مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

بیست مایل دورتر از مرکز شهر، پارک توت ‌نات قرار داره. این پارک که ابتدا در دهه‌ ی 1930 یک مزرعه ‌ی توت بوده، در حال حاضر به یک پارک با تِمِ خانوادگی تبدیل‌ شده که فرصت خوبی برای سوار کردنِ کودکان در ترن‌ های هوایی در اون وجود داره؛ برای سوارشدن توی این ترن‌ ها صف‌ های کوتاهی تشکیل می ‌شه، امّا فرهنگ اصیل و پیشگام آمریکایی رو می ‌شه از این ترن‌ ها حس کرد.

پایین جاده در آناهایم، پارک دیزنی اند قرار داره. از زمان افتتاح این پارک در سال 1955، بیش از 600 میلیون نفر در شادیِ دیدنِ شخصیت‌ های کارتونی دیزنی ‌اند که به زندگی واقعی قدم گذاشتن، شریک شدن!

 

بندر لس‌آنجلس که بزرگ ‌ترین بندر واردات و صادرات آمریکاست، در ساحل سن پدرو قرار داره. بر فراز ایالت آیوای آمریکا که یکی از عرصه ‌های تاریخی جنگ جهانی دوم بوده، برید؛ جایی که در برهه‌ هایی از تأثیرگذارترین صحنه ‌های تاریخ جهان، شاهد خدمات و جان ‌افشانی‌ های فراوانی بوده.

در همان نزدیکی، توی آکواریومِ اقیانوس آرام، 500 گونه ‌ی دریایی متنوّع در میان سیستم ‌های دریاییِ گوناگونِ اقیانوسِ آرام که از ساحلِ آفتابی باها تا یخبندانِ قطب جنوب امتداد داره، زندگی می‌ کنند. لانگ بیچ زمانی زادگاه ورزش موج ‌سواری در کالیفرنیا بوده، ولی در حال حاضر آب ‌شکنی موج ‌های سرکش اون رو رام و ساحل رو به محیطی آروم برای خانواده‌ ها تبدیل کرده. از لانگ بیچ سوار کشتی بشید و یک سفر یک‌ ساعته، به جزیره‌‎ ی کاتالینا داشته باشید. این جزیره که زمانی پناهگاه شکارچیان سمور دریایی و قاچاقچیان و جویندگان طلا بود، این روزها محلِّ استراحت مسافرانی شده که زیر نور آفتاب جزیره، خودشان رو برنزه می‌ کنند و توی آرامش ساحل استراحت چرت می ‌زنن.

سانتا مونیکا که در غرب لس ‌آنجلس قرار داره، یکی از محبوب ‌ترین شهرهای تفریحی ایالات ‌متحده است. سانتا مونیکا خلاصه ‌ی هارمونیِ زیبای آفتاب، ماسه و اندام انسانه. درست در قلب این شهر لنگرگاه سانتا مونیکا قرار داره.

در پایین ساحل ونیس همه‌ چیز کمی آزادتر می ‌شه. ونیس که مدّتیه ضدِّفرهنگ لس ‌آنجلس به ‌حساب می ‌آید، چیزی بیش ‌تر از یه ساحل خالیه. جاذبه ‌ی اصلیِ این ساحل پیست‌ های اسکیتشه، پس کفش‌ های اسکیتتونو بپوشید و به یک نمایشگاه رنگارنگ و گاه عجیب و غریب انسانی بپیوندید!

بعد از تجربه ‌ی دیوانگی در ساحل ونیس، پنج مایل به ‌طرف شمال، یعنی آرامشِ محضِ کوه‌ های سانتا مونیکا پناه ببرید. گتی سنتر، محلِّ نگهداری مجموعه ‌ی هنریِ خارق ‌العاده‌یِ جان پاول گتی میلیاردر است. در این مجتمع، آب ‌ها چشم ‌اندازهای زیبایی پدید آوُردن و انسان رو به تفکّر وا می ‌دارد.

 

یک ماشین روباز اجاره کنید و بزرگ ‌راه ساحلِ آرام را تا مالیبو طی کنید، جایی که در فاصله‌ ی 21 مایلی خطِّ ساحلیِ اصلی کالیفرنیا قرار داره و با بوی نمک و گل ‌های مریم ساحلی معطّره.

بسیاری از ستاره های لس ‌آنجلس توی خانه‌ هایی زندگی می ‌کنند که به دامنه ‌های کوه‌ های نزدیک به اقیانوس آرام پیوسته ‌اند و این تلفیق یک استعاره ‌ی عالی برای لس ‌آنجلس.

 لس ‌آنجلس شهریه که بر مبنای یک فلسفه‌ ی تزلزل ‌ناپذیر نیک ‌بینی و وقوف به آفرینش انسان و طبیعت ساخته ‌شده.